Allmänt underhåll

Det är väldigt viktigt att underhålla bilen under alla årets årstider och dagar. Desto bättre förutsättningar din bil har inför de olika väderförhållandena, desto mindre är risken att den skadas.

Gör ditt fordon redo för vintern

Mekaniskt fel – ett besvär när som helst det kan vara dödligt på vintern. Förebyggande underhåll är ett måste. Ett välskött fordon är trevligare att köra, håller längre och kan leda till ett högre återförsäljningspris.

Några av följande tips kan utföras av valfritt gör-det-själv. andra kräver skickliga händer av en professionell biltekniker.

Motorprestanda – Få problem med motorns körbarhet (hårda startar, grov tomgång, stalling, minskad effekt etc.) korrigerade i en bra verkstad. Kallt väder förvärrar befintliga problem. Byt ut smutsiga filter – luft, bränsle etc.

Bränsle – Sätt en flaska bränsleavisning i tanken en gång i månaden för att förhindra att fukt fryser i bränsleledningen. Observera att en full gastank behåller fukt från att bildas.

Olja – Byt ditt olja och oljefilter som anges i din handbok – oftare (var 3 000 mil) om din körning mestadels är stop-and-go eller består av ofta korta resor.

Kylsystem – Kylsystemet ska spolas fullständigt och fyllas om var 24: e månad. Kylvätskenivån, tillståndet och koncentrationen bör kontrolleras regelbundet. (En 50/50 blandning av frysskydd och vatten rekommenderas vanligtvis.) DIYer, ta aldrig bort kylarlocket tills motorn har svalnat ordentligt! Tätheten och tillståndet för drivremmen, klämmorna och slangarna bör kontrolleras av en proffs.

Vindrutetorkare – Byt ut gamla blad. Om ditt klimat är hårt, köp gummiklädda (vinter) blad för att bekämpa isuppbyggnad. Förvara på vindrutespolarlösningsmedlet – du blir förvånad över hur mycket du använder. Bär en isskrapa.

Värmare / Defroster – Värmaren och defroster måste vara i gott skick för passagerarnas komfort och förarsynlighet. Nyare modeller har ett kabinluftfilter som bör bytas ut med jämna mellanrum. Kontrollera din ägarmanual för platsen och ersättningsintervallet.

Batteri – Det enda exakta sättet att upptäcka ett svagt batteri är med professionell utrustning. Rutinvård: Skrapa bort korrosion från stolpar och kabelanslutningar; rengör alla ytor; dra åt alla anslutningar igen. Om batterilocken kan tas bort, kontrollera vätskenivån varje månad. Undvik kontakt med frätande avlagringar och batterisyra. Använd ögonskydd och gummihandskar.

Ljus – Kontrollera alla lampor och lampor; byt ut utbrända lampor; regelbundet ren vägskräp från alla linser. Använd aldrig en torr trasa för att förhindra repor.

Avgassystem – Ditt fordon ska placeras i en hiss och avgassystemet undersökas för läckor. Stam- och golvbrädorna bör inspekteras för små hål. Avgaserna kan vara dödliga.

Däck – Slitna däck kommer att vara till liten nytta i vinterväder. Undersök däck för återstående slitbanans livslängd, ojämnt bärande och koppning; kontrollera sidoväggarna för snitt och snitt. Kontrollera däcktrycket en gång i månaden. Kontrollera däcken när de är kalla innan du kör någon sträcka. Rotera som rekommenderat. Glöm inte dina reservdelar och se till att jacket är i gott skick.

Bär nödutrustning – handskar, stövlar, filtar, fakkel, en liten spade, sand- eller kattkull, däckkedjor och ett blixtljus. Lägg några ”högenergiska” snacks i din handske.

Gör ditt fordon redo för sommaren

Sommarens värme, damm och stopp-och-gå-trafik tar sin avgift på ditt fordon. Lägg till effekterna av förra vintern, så kan du vara redo för en uppdelning. Du kan minska oddsen för mekaniskt fel genom periodiskt underhåll. Ditt fordon borde hålla längre och få ett högre återförsäljningspris också! Några av följande tips är enkla att göra; andra kräver en skicklig biltekniker.

Luftkonditionering – Ett marginellt operativsystem kommer att misslyckas i varmt väder. Låt systemet undersökas av en kvalificerad tekniker. Nyare modeller har hyttluftfilter som rengör luften som kommer in i värme- och luftkonditioneringssystemet.

Kontrollera din ägarmanual för plats och utbytesintervall.

Kylsystem – Den största orsaken till sommarnedbrott är överhettning. Kylsystemet ska spolas fullständigt och fyllas om var 24: e månad. Kylvätskenivån, tillståndet och koncentrationen bör kontrolleras regelbundet. (En 50/50 blandning av frysskydd och vatten rekommenderas vanligtvis.) För er som mekar mycket själva, ta aldrig bort kylarlocket tills motorn har svalnat ordentligt! Tätheten och tillståndet för drivremmen, klämmorna och slangarna bör kontrolleras av en proffs.

Olja – Byt ut ditt olja och oljefilter som anges i din handbok – oftare (var 3 000 mil) om du ofta gör korta kvällar, utökade resor med mycket bagage eller bogserar en släp.

Motorprestanda – Byt ut andra filter (luft, bränsle, PCV, etc.) som rekommenderas – oftare under dammiga förhållanden. Få motorns körbarhetsproblem (hårda startar, grov tomgång, stalling, minskad effekt etc.) korrigerade i en bra butik.

Vindrutetorkare – En smutsig vindrutan orsakar trötthet i ögonen och kan utgöra en säkerhetsrisk. Byt ut slitna blad och få massor av vindrutespolarlösningsmedel.

Ljus – Kontrollera alla lampor och lampor; byt ut utbrända lampor; rengör regelbundet smuts och insekter från alla linser. Använd aldrig en torr trasa för att förhindra repor.

Däck – Få dina däck att rotera cirka 5 000 mil. Kontrollera däcktrycket en gång i månaden; kolla dem medan de är kalla innan du kör någon sträcka. Glöm inte att också kontrollera dina reservdelar och se till att jacket är i gott skick. Undersök däck för slitbanan, ojämnt bärande och koppning; kontrollera sidoväggarna för snitt och snitt. En justering kan garanteras om det är ojämnt slitbana på slitbanan eller om ditt fordon drar åt sidan.

Bromsar – Bromsar bör inspekteras enligt rekommendationerna i din manual, eller förr om du märker pulsationer, grepp, ljud eller längre stoppavstånd. Mindre bromsproblem bör korrigeras omedelbart.

Batteri – Batterier kan misslyckas när som helst på året. Det enda exakta sättet att upptäcka ett svagt batteri är med professionell utrustning. Rutinvård: Skrapa bort korrosion från stolpar och kabelanslutningar; rengör alla ytor; dra åt alla anslutningar igen. Om batterilocken kan tas bort, kontrollera vätskenivån varje månad. Undvik kontakt med frätande avlagringar och batterisyra. Använd ögonskydd och gummihandskar.

Nödsituationer – Bär några grundläggande verktyg – fråga en tekniker om förslag. Inkludera också ett första hjälpen-kit, blossar och en ficklampa. Överväg att köpa en mobiltelefon.

Att hålla ditt fordon i linje med miljön är definitivt en win-win situation. Förutom att hjälpa miljön kommer ett väl underhållet och drivet fordon att köra mer effektivt, kommer att vara säkrare och kommer att hålla längre – upp till 50% längre, enligt en undersökning av ASE-certifierade Master Auto Technicians.

Följande tips bör ge dig väg till miljömedveten bilvård.

  • Håll din motor inställd. En felaktig tändstift kan minska bränsleeffektiviteten så mycket som 30%. Följ serviceplanerna i din bruksanvisning. Byt ut filter och vätskor som rekommenderas.
  • Kontrollera dina däck för korrekt uppblåsning. Underinflation slösar bort bränsle – din motor måste arbeta hårdare för att driva fordonet.
  • Hjul som är out-of-line (vilket framgår av ojämnt slitage på slitbanan eller dragning av fordon) får också motorn att arbeta hårdare. Korrekt underhållna däck kommer att hålla längre, vilket innebär att färre skrotdäck måste kasseras. Följ hastighetsgränserna. Körsträcka minskar kraftigt över 60 km / h.
  • Kör försiktigt. Undvik plötsliga accelerationer och ryckiga stop-and-go. Använd farthållare på öppna motorvägar för att hålla din hastighet så stabil som möjligt.
  • Undvik överdriven tomgång. Stäng av motorn medan du väntar på vänner och familj.
  • Dagens fordon är utformade för att ”värma upp” snabbt, så glöm allt om fem minuters uppvärmning på kalla vintermorgnar.
  • Ta bort överskottsföremål från fordonet. Mindre vikt betyder bättre körsträcka.
  • Förvara bagage / last i bagageutrymmet snarare än på taket för att minska luftdragen.
  • Planera resor. Konsolidera dina dagliga ärenden för att eliminera onödig körning. Försök att resa när trafiken är lätt för att undvika stopp-och-gå-förhållanden.
  • Gå med i en bilpool.

Kom ihåg att hur din bil kör, hur du kör den och hur dess vätskor, gamla delar och däck bortskaffas allt har allvarliga konsekvenser för miljön.